AyurvedaGezonde Voeding

Enkele Ayurvedische tips voor een zalige zomer.

Begin de dag met enkele diepe ademhalingen of alternerende neusademhaling en een positieve intentie.

Plan elke dag iets leuks om naar uit te kijken; hoe klein ook.

Eet 3 maal per dag warm. Warme voeding stimuleert het spijsverteringsvuur waardoor afvalstoffen makkelijker worden verbrand en voeding ook echt brandstof is om je lichaam op alle vlakken te voeden. Is dit niet (telkens) haalbaar, gun je lichaam dan wel een goeie start met een warm ontbijt zoals havermout-, rijst-, of andere granenpap, gestoofd fruit, soep met rijst, havermoutpannenkoeken, muesli met warme (plantaardige) melk, … .

Laat je maaltijd uit deze 5 pijlers bestaan:

  • granen: rijst, boekweit, haver, spelt, amaranth, gierst, kamut, …
  • eiwitten: kikkererwten, linzen, bonen, …
  • groenten (best niet overdrijven met tomaat, aardappel, prei en paprika)
  • goede vetten zoals ghee, kokosvet, olijfolie en andere plantaardige oliën
  • specerijen en kruiden: alle groene kruiden, dille, venkel, komijn, gember, kaneel, kardemom, nootmuskaat, kruidnagel, …

Dit in geval van een vegetarisch dieet. In geval je vlees en vis eet, is het beter om granen en eiwitten niet in dezelfde maaltijd te combineren.

Hydrateer je lichaam voldoende. Drink water, niet enkel op kamertemperatuur, maar ook eens warm. Warm water helpt het lichaam om afvalstoffen af te voeren. Dranken uit de koelkast zijn af te raden, deze blussen het spijsverteringsvuur.

Ga elke dag even de natuur in.

Beweeg wanneer je kan.

De oude wijsheid “de uren slaap voor 12u tellen dubbel” is een waarheid. Deze zorgen ervoor dat je lichaam fysiek kan recupereren en je in een diepere slaap geraakt.

Sluit elke dag af met het overlopen van de zaken waar je die dag dankbaar voor was.

Geniet van de zomer!

Ayurvedische groet,

Evelien